Ved bestilling:
Hvis du har særlige krav, så få rejsearrangøren til at skrive dem på rejsebeviset. Det kan være ønsker om at man gerne vil bo tæt ved poolen, børnevenligt eller kørestolsvenligt hotel, ingen støj etc. Det gør det nemmere at klage, hvis ens krav ikke bliver opfyldt.
Inden afrejse:
Læs altid rejsebeviset grundigt. Har du fået det du har betalt for?
Er dine særlige ønsker/krav med på beviset?
Husk pas til dine børn
Hvis dine børn ikke står i dit pas, så skal de have deres ejet.
Ved ankomst og under ferien:
Check at du har fået det bestilte. Hvis ikke, klag til rejseleder på
stedet. Få skriftlig dokumentation på at du har klaget.
Efter hjemkomst:
Er du stadig utilfreds, skal du klage til rejsearrangøren. Hvis klagen
afvises, kan du henvende dig til rejseankenævnet og evt. få din
sag optaget til vurdering. Det koster et gebyr, at få sagen behandlet.
Gebyret får du tilbage, hvis du vinder sagen.
Hvilke typer rejser kan der klages over i rejseankenævnet:
For at få en sag optaget i rejseankenævnet skal følgende
være opfyldt:
- Rejsen skal være en "pakkerejse" - dvs. være sammen
sat af to ydelser (transport, indkvartering eller anden turistmæssig
ydelse (biludlejning, tur, fest mm.),
- Eller en transportydelse (fly, bil, tog, bus mm) fra Danmark til udlandet
- Eller indkvartering i udlandet, såfremt ydelsen er købt af
rejsearrangører i Danmark, der er registreret i Rejsegarantifonden.
Nyttige adresser:
Rejseankenævnet
Skodsborgvej 48 C, 1.
2830 Virum
Tlf. 45 46 11 00 kl. 10–15
Rejsegarantifonden
Skodsborgvej 48 C, 1.
2830 Virum
Tlf. 45 87 83 33 kl. 10–15
Efterlad kopier i DanmarkEfterlad altid kopi af dine rejsepapirer og forsikringspolicer til en person i Danamark. Dermed kan dit forsikringsselskab meget hurtigere hjælpe dig, hvis uheldet er ude, og du ikke selv er i stand til at kontakte forsikringsselskabet.
Efterlad også kopi at dit pas derhjemme. Det gør det meget nemmere hvis du mister dit pas i udlandet.